News Aktualności

Ogród uczy i rozwija

0

Dla dorosłych ogród jest miejscem, w którym można  odetchnąć i odpocząć, a dla dzieci jest źródłem zabawy oraz stymulacji wszechstronnego rozwoju. Ogród może być także narzędziem edukacji ekologicznej.

Wiek przedszkolny to okres w życiu człowieka, w którym umysł jest najbardziej chłonny wiedzy. Dzieci odczuwają potrzebę bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Najlepszym miejscem poznania otaczającego świata jest ogród dziecięcy, do którego zaliczamy między innymi ogrody przy przedszkolach, żłobkach, szkołach, place zabaw i gier, ogrody jordanowskie oraz inne tereny zaprojektowane z myślą o dzieciach.

Dla dzieci ogród jest nie tylko miejscem pracy, ale i zabawy. Dzięki niemu rozwijają swoje zainteresowanie przyrodą, wyostrzają zmysł obserwacji oraz zdobywają większą wiedzę. Głównym celem ich konstruowania jest stworzenie warunków sprzyjających prawidłowemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu. Poprzez praktykę dzieci mogą zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie oraz poznać nowe rośliny i zwierzęta w tym np. owady.

Dzieci warto już zaangażować do pracy przy konstruowaniu ogrodu. Uczą się dzięki temu cierpliwości, wytrwałości oraz odpowiedzialności za swoje czyny. Na założonych rabatach kwiatowych i warzywnych można sadzić nowe rośliny, obserwować ich rozwój, zbierać owoce, które następnie mogą być wykorzystywane do robienia sałatek. Najlepszym pomysłem jest stworzenie ogrodu ekologicznego, wówczas nie trzeba za każdym razem myć owoców ani warzyw.

Ciekawym miejscem jest Ogród Ekologiczny Gładysiakowie w Wirach, założony w 1977 r., który od 2001 r. posiada certyfikat  gospodarstwa ekologicznego AgroBioTest, co oznacza, że jest uprawiany w zgodzie z naturą. Przez lata posadzono tam wiele gatunków roślin m.in. wiśnie, czereśnie, jabłonie, śliwy, kiwi, topinambur oraz wiele innych. Wszystko jest takie, jakie samo urośnie. Rodzina Gładysiaków oferuje szeroki zakres zajęć edukacyjnych,  które odbywają się w ogrodzie, w sali edukacyjnej lub Ogrodzie Biblijnym, w którym można poznać historię roślin i ich sens obecności w konkretnym fragmencie Pisma Świętego.

W miastach dzieci również mogą korzystać z uroków przyrody. Coraz częściej na osiedlach powstają ogrody społeczne o które dba wspólnota sąsiedzka. Jednym z takich miejsc jest ogród społeczny „Mozaika” na Osiedlu Czecha w Poznaniu.  Mieszkańcy, a w szczególności dzieci bez wahania pomogli w jego tworzeniu. W specjalnych skrzyniach posadzono warzywa m.in. koper, rzodkiewkę, sałatę, szczypiorek oraz wiele innych. Jest to idealne miejsce do odpoczynku w towarzystwie zieleni, a co najważniejsze do edukacji ekologicznej. Dzięki tej inicjatywie dzieci w miastach mogą obserwować rozwój warzyw od wysiania do zebrania owoców oraz realizować swoje pasje ogrodnicze.

 

 

PODOBNE ARTYKUŁY

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz